Dornova metóda

Dornova metóda predstavuje druh jemnej manuálnej terapie, ktorej pomocou je možné vyvážiť napätie svalových povrazcov na kostných štruktúrach, či dosiahnuť správnu polohu kĺbov, stavcov a brán energie. Táto metóda patrí k jednému z najúspešnejších alternatívnych terapeutických postupov. Metóda pracuje s ľudským telom ako celkom, pričom sa najskôr zaoberá základmi ľudského tela, teda dolnými končatinami. Zameriava sa na nájdenie prvotnej príčiny ťažkostí, ktorú následne rýchlo a jednoducho odstraňuje. Praktizuje sa kombináciou prirodzeného a voľného pohybu ošetrovaného a jemným tlakom palca terapeuta.

Základným princípom a zmyslom Dornovej metódy je navrátenie stavcov a kĺbov v dynamike do ich pôvodnej, teda ideálnej pozície. Je to jemná a bezbolestná metóda, keďže jej základný princíp je v tom, že svaly musia pracovať, teda sú zamestnané pre ne najviac prirodzeným spôsobom, pohybom. Z toho hľadiska nekladú odpor a nebránia pri posúvaní kĺbov a stavcov „na svoje miesto”. Podľa Dornovej metódy je veľmi dôležitým prvkom spolupráce pacienta a terapeuta dýchanie.

Nádych predstavuje napätie a výdych uvoľnenie, pričom toto pravidlo je pri práci veľmi dôležité a nápomocné. Je to bezpečná terapeutická metóda, pri ktorej nedochádza k neželeným vedľajším účinkom ako je poškodenie svalov, šliach či väzov. Metóda poskytuje človeku konkrétny návod ako predchádzať a ako sa vyvarovať bolestiam a ťažkostiam, ako si uvedomiť prečo ťažkosti a bolesti vznikli a ako pomôcť samému sebe.

Z tohto hľadiska má metóda aj nezanedbateľný pozitívny vplyv na psychiku človeka.

• Vyrovnávanie statiky tela,
  • zrovnanie dĺžky dolných končatín,
  • bolesti chrbta,
  • artrózy kĺbov prvého a druhého stupňa,
  • bolesti bedrových, kolenných, ramenných, lakťových, zápästných kĺbov,
  • posunuté stavce,
  • mierna skolióza,
  • chybné držanie tela, guľatý chrbát,
  • ťažkosti s čeľusťami a prehĺtaním.
  • Osteoporóza,
  • artróza štvrtého stupňa,
  • reumatoidná artritída,
  • syndróm Cauda equina,
  • rakovina kostnej drene, kostí a kože,
  • ostatné druhy rakoviny v priebehu ožarovania alebo chemoterapie,
  • rozštep chrbtice,
  • zničené jadro medzistavcovej platničky.
  • Operácie chrbtice,
  • výmeny kĺbov (nesmie sa pracovať v mieste vymeneného kĺbu),
  • artróza tretieho stupňa,
  • užívanie myorelaxačných liekov,
  • zápalový proces,
  • operácie chrbtice,
  • úrazy a pády počas posledných 6 týždňov,
  • Bechterevova choroba,
  • detská mozgová obrna,
  • skleróza multiplex,
  • posuny medzistavcových platničiek v driekovej a hrudnej chrbtici do 5 mm a v krčnej chrbtici do 3 milimetrov.